Friday, August 3, 2007

Friendly Mirian......

Yesterday pagi aku jalan-jalan dekat kawasan ofice aku kat miri ni. Actually aku datang awal sangat around 7.15 am, so kerna tak ada orang di office aku pun bergeraklah ke kawasan dekat-dekat situ. Yalah mana tahu ada barang-barang yang baik dan unik di Miri ni. Sambil tu aku pun mau cari tali jam aku untuk gantikan yang sudah putus tempoh hari.

Sampai saja satu kawasan dekat Tamu Kedayan banyak juga orang yang mula senyum kat aku. Aku tau masa masih lagi awal dan awek-awek yang senyum tadi aku ingat tunggu di depan kedai mereka tu sementara tunggu taukey diaorang dapang buka kedai. Makin aku jalan lalu lorong kaki lima kedai tu makin banyak pulak awek-awek yang senyum sehingga lah pada satu lorong tu aku kena sapa Peeeewiitttt........aku pun toleh lah ke belakang...ingatkan ada kawan lama aku kat Miri ni yang panggil aku...Mana tau kan??? Tapi rupa-rupanya awek yang tadi...Now aku paham lah apa sebenarnya businees kat situ..Aku lepas tu terus saja berjalan balik ke office aku, lagipun masa dah hampir 8.00 am.

Sesampai di office aku tanyalah colleague aku apa hal dengan awek-awek tersebut...Mereka bagitau "kau tak tau ka???Itu tempat jual daging bah..." wow...heran juga aku awal-awal pagi pun sudah bukak business huh...

Malam tadi pulak aku pergi lagi that area dengan driver off aku. ada juga awek-awek tersebut...Muda-Muda lagi hoo...Cantik lagi tu....so kawan aku suruh la aku tanya...Dia cakap RM 70.00 per Shot...tapi boleh kurang RM 60.00 itulah the lowest katanya. Pelat awek tu macam orang indon jer...I just Wonder how cheap is our dignity huh...kalau macam beli daging tu around RM 1.40 or Rm 1.20 saja harganya per Kilo. Based on berat badan lebih kurang 48-50 kgs. Tak lama lepas aku tanya tu ada orang datang terus approach that awek and terus saja dia naik ke atas untuk bERTUGAS...

Ya lah kalau di pikir-pikir senang juga kerja mereka untuk dapat duit ho..Aku ngan kawan aku semasa balit ke hotel sempat buat calculation berapa agaknya pendapatan awek tu sebulan based on 5 orang sehari (RM 10,500.00) WOW...macam gaji CEO you...
Apa-apa pun i just terkilan akan perkara begini masih lagi terjadi sedangkan banyak lagi kerja yang HALAL yang kita boleh lakukan. apatah lagi mereka ni masih lagi muda dan cantik..
Hope that we pray for this culture not be going on and on in our community. But i just wonder if there's no demand takkan ada supply kan????

No comments: