Tuesday, September 11, 2007

Yakobus 2:14-17

Malam tadi, semasa cellgroup FIAT inilah verse yang kita orang share dan bincang dalam group kita orang. Banyak juga yang share tapi aku pulak busy dengan Princess Mayr. Ya lah malam tadik Mayr pergi cellgruop dengan aku saja. mam sudah pergi outstation ke Kuching ada In-House training untuk kerja baru dia di HQ Kuching. Mama akan stay di Kuching samapai hari Khamis ni...so jadilah aku ni Bapa Mithali tek konon.....

Oh ya berbalik pada verse tu ya...kalau tak salah bunyinya macam ni "Iman tanpa perbuatan adalah Iman yang sia-sia". macam mana ya???? banayak persoalan yang boleh kita lihat dari verse ini bah....ianya macam kalau kita pergi ke Gereja saja tanpa mengimani nya pun tidak juga berguna. kesimpulannya kalau kita buat sesuatu itu hendaklah ada dasar yang kita yakin dan percaya akan perbuatan itu...tapi....kita juga harus ada actionnya kan????kalau tidak, tiada juga gunanya.

Malam tadik aku share banyak tentang perkataan IMAN itu sendiri ya lah kalau kita selami sebenarnya IMAN itu wujud atas 3 perkara:

1) Iman kerana Keluarga.
ya lah kalau kita ni macam Born Christian, ya lah lahir dalam keluarga kristen for sure kita ikut apa yang orang tua kita buat. kalau tidak macam mana ya...macam anak derhaka pulak rasanya. Kalau ikutkan hati, mungkin ada anak-anak kristen ini yang sebenarnya tidak mau ke gereja tetapi kerana ibubapa pergi mereka terpaksa pergi juga. Tapi orang lain lihat..baiknya anak ini kecil-kecil sudah ke gereja....

2) Iman kerana Kawan
Kehidupan ini sebenarnya banyak terpengaruh oleh kawan-kawan. kalau tiada kawan sunyi pulak rasanya kan?Jadi kalau kawan ke gereja aku pun ke gereja lah. Kalau nak melepak di rumah mungkin boring pulak rasanya. Jadi kalau tidak mau rasa boring ikut saja apa kawan buat. Lagipun kalau ke gereja dapatlah jumpa ramai kawan kan??? Tapi niat sebenarnya bukan mau ke gereja. Ya lah kalau ke gereja lasan itu sungguh baik untuk dapat APPROVAL keluar rumah dari ibu bapa kan???

3) Iman kerana PERCAYA (diri sendiri)
Iman inilah yang terpenting sekali. Ia wujud atas dasar individu itu sendiri yang MENGALAMI cintakasih Tuhan itu sebagai Penyelamat, Penebus dan Cahaya dalam kehidupan mereka. Iman ini timbul kerana individu tu sendiri yang haus kan cintakasih Tuhan itu...Individu ini tak perlu dijemput ke gereja kerna kedatangan (attandance) mereka sudah tentu CONFIRM setiap kali ada kebaktian....

dalam sharing aku juga semalam aku bercerita tentang ceritera-ceritera dalam alkitab itu sendiri di man perkataan IMAN itu sering kali dirujuk dan ditampilkan sebagai sesuatu yang amat penting...Yesus serinmgkali berkata dalam banyak kejadian bahawa IMAN adalah sangat-sangat pentinmg sehinggakan dengan IMAN yang sekecil biji sawi kita dapat memindahkan gunung, meratakan bukit bahkan meringankan beban orang lain. WOW besar sekali mukjizatnya kan????

Dalam kejadian pelacur yang diterima kembali setelah menangis kaki YESUS, mengelapnya dengan rambutnya serta meminyaki kaki YESUS dengan minyak wangi di rumah Simon, orang buta disembuhkan dan orang lumpuh yang dapat berjalan perkata yang sama keluar dari mulut YESUS..."Iman mu telah menyelamatkan engkau" maka dengan ungkapan YESUS dalam 3 kejadian yang berbeza ini sebenarnya menekankan betapa pentingnya IMAN itu untuk kita menjadi anak murid Tuhan yang baik sambil itu barulah kita layak memanggil Allah itu BAPA.

"Terima kasih, Bapa atas rahmatMu yang tidak berkesudahan untuk kami umat-umatMu , yang sering kali degil dan mau mencoba kesetiaanMu kepada kami tanpa melihat akan rahmat yang telah Engkau curahkan.Ajar kami Tuhan agar kami dapat mengimani setiap perbuatan kami terhadap saudara-saudara kami di sekeliling kami agar kami dapat hidup dalam cintakasihMu yang setia dan segar. Begitu juga Tuhan pimpinilah kami agar dalam setiap langkah kami, kami senantiasa mel;etakkan Engakau menjadi ketua yang memimpin kami , agar kami tidak berfikir hanya untuk diri kami sendiri tetapi dalam memuliakan namaMU" ,Amin.

No comments: